6 mars 2011
Kastar loss kl. 07.30 och börjar den långa seglatsen mot Hawaii och på världens
största ocean, Stilla havet (Pacific Ocean). Den upptar en tredjedel av jordens
yta och är också den djupaste av världshaven.

Efter en liten stund slutar datorn att fungera, det går inte att etablera kontakt med
GPS-mottagaren och använda de elektroniska sjökorten. Lösningen blev
papperssjökort.

Motorseglade och höll sydlig kurs. Vid 5 gr N skulle vi hitta vinden, enligt väder-
prognosen.

7 mars 2011
Vi ser två oljetankers framför oss och en av dem ropar upp oss via VHF.
Kaptenen meddelade att dom skulle ligga bi och läktra, bad oss därför att ändra
kurs så att det skulle kännas bekvämt för dem. Han frågade om vår destination
och när han fick svaret, sa´ han att han inte skulle ha något emot att vara ombord
på vår båt.

På natten hördes ett starkt ljud som om vinden tjöt, fast det var stiltje. I samband
med ljudet kom ett stort område med vattenskum farande på ytan mot styrbords-
sidan och när skummet  passerat försvann ljudet. Detta upprepades flera gånger
och vi funderade över vad det kunde vara?

Fick vind  i seglen redan idag och satte kurs mot Hawaii.

10 mars 2011
På morgonen ser vi fiskeredskap på babordssidan och strax efter en liten fiske-
båt som åker österut.
Mitt på dagen ser vi samma fiskebåt som vi såg på morgonen, dyka upp i
horisonten bakom oss. Dom håller samma kurs som vi och genast infinner sig en
obehaglig känsla.
Vi  går på magkänslan, ökar farten och ändrar kurs tre gånger och dom gjorde
likadant!?
Detta pågick under en timme, tills vi fick syn på en lite större fiskebåt på babords-
sidan några nautiska mil framför oss, vi ändrade kurs och styrde mot den. Likaså
gjorde den efterföljande båten, men när dom också fick syn på den andra fiske-
båten ändrade dom kurs igen och försvann i motsatt riktning? Vet inte syftet med
att dom förföljde oss, ville inte chansa eftersom det förekommer och förekommit
överfall på seglare.
Det har varit 4-5 unga, fattiga och beväpnade män i små fiskebåtar, som bordat segelbåtar och stulit allt ombord m.m. Inte så ofta här, som på en del andra platser runt om. Det naturliga tillvägagångssättet på havet, när man vill ha kontakt, är att använda VHF:en.

11 mars 2011
Blir informerade om tsunamivarningen för hela Stilla havet, på SSB-radion och
hemifrån på satellittelefonen.
Vi märkte ingenting av vågen, när den förflyttade sig under oss.

Har fått tre fripassagerare ombord. Mitt på dagen flög två iväg och den tredje
stannade kvar.
Den tredje verkade vara i behov av vila och att putsa sin tilltufsade fjäderdräkt.


 
 
 

Vid 85 gr W dog vinden. Fick besked av Karsten att vi måste ta oss till 90 gr W,
för att få vind.

Dagen efter fick vi mer information om den fruktansvärda katastrofen i Japan och
att den var mycket mer omfattande än vad som först rapporterades.
Svårt att förstå vidden av naturkatastrofen och man känner sig liten inför naturens
krafter. 
Här sitter vi i en liten båt på det stora havet, guppar i stiltjebältet och ser ett
containerfartyg passera i fjärran.

På eftermiddagen, när den tredje fågeln flög iväg, skurar vi bort allt vitt efter dem.
Det är otroligt hur stora mängder avföring som dom lämnar efter sig, hela aktern
var full.
Det vita i avföringen är urinsyra.

På natten stannar maskinen. Vi beslutar att ligga bi och ta tag i problemet
imorgon.

Efter att ha bytt bränslefilter och luftat, startade maskinen men stannade efter en
liten stund.
Hur vi än försökte, så ville maskinen inte gå. Till slut hittade Janne problemet, det
var stopp i bränsleslangen från tanken. Orsaken till problemet var att vi tydligen
fått mycket skitig olja, när vi bunkrade inför avfärden.
Sedan återstår det att iordningställa båten igen, blev tvungna att tömma förråd och
akterhytt för att komma åt att lufta och att rensa slangen.

Såg den första valen, en imponerande syn att se dessa bjässar. 
 
   
 

På eftermiddagen kom några havssulor och dök efter flygfisk, som det fanns gott
om i vårt kölvatten.

14 mars 2011
Ännu en ny dag med en fin soluppgång och gruppen med havssulor har utökats,
nu är dom tolv stycken.

 
   
 

På natten kom en annan fågelart och slog sig ner på radarn.

 
   
 

16 mars 2011
På morgonen sitter fågeln kvar, är tydligen trött.
Val om styrbord och alla tecken tydde på att det nu var världens största däggdjur,
nämligen blåvalen. Det var en enorm känsla att se utblåsningen, som var många
meter hög. Måste nypa sig i armen för att förstå att det är sant.
Ser ett flygplan och det cirklar över oss, innan det försvinner i det blå.
På kvällskvisten fick vi vind, som vi längtat efter. Seglade i fullmånens sken och
mötte ett fartyg.

Följande dag såg jag en svärdfisk hoppa upp ur vattnet tre gånger. Häftig känsla
att se den.

18 mars 2011
På natten när Janne har vakten, dyker det upp en stor val intill båten, så nära så
att han kände ångan vid utblåset! En upplevelse, men som inte var så behaglig.
Risk för attack är mycket liten, men ändå.

22 mars 2011
Efter två och en halv vecka har havssulorna lämnat oss, förutom två stycken.
På natten kom en liten, trött fågel och satte sig på mantåget intill oss vid sittbrunnen.

 
   
 

Många trötta fåglar blir det.
Den flög in ett par gånger under sprayhooden och fick hjälp att komma ut igen.

Nästa dag hörde vi ett motorljud och när vi tittade oss omkring, såg vi en liten
helikopter. Dom flög ett par varv över oss och vi vinkade till varandra. Helikoptern
kom från ett mindre, modernt fiskefartyg, vilket låg någonstans utanför vårt synfält. Helikoptrarna har dom för att söka efter tonfiskstim.

 
   
 

Senare såg vi en val komma simmande mot båten, men den här gången blev det
inte nära kontakt. En stund senare simmar en havslädersköldpadda intill båten,
den ser så liten och ensam ut i det stora havet. Tänk så långt dom måste vandra,
till och från äggläggningsstränderna.

24 mars 2011
Inte en vindpust. Beslutade oss för ligga bi och sova hela natten.
Vi gjorde detsamma två nätter till och på dagarna satt vi och guppade.

 
   
 

Den fjärde kvällen fick vi vind och kunde segla hela natten och ytterligare ett dygn
till. Väderprognosen, fortsatt svaga, växlande vindar.

De två sista dagarna i mars fick vi åter besök av en helikopter, samma båda dagarna.
Dom cirklade runt oss och vinkade.

4 april 2011
Vinden dör igen! Nu har vi varit ute i 29 dygn! Hur många dygn har vi kvar, kan man
undra?

9 april 2011
Efter en månad, har temperaturen sjunkit från ca 35 gr till ca 25 gr. Vatten-
temperaturen från 28 gr till 21 gr.
Nätterna har blivit kyliga och vi blev tvungna att ta fram seglarställen och täcken.
Tidigare har vi oftast haft sol, nu är det mulet och kyligare, känns som om det var
höst.

19 april 2011
Det har varit igenmulet ett tag, men idag skiner solen och vi har vind, 4-5 m/s.
Tänk att vi har både sol och vind, då blir humöret på topp.

24 april 2011
Nu har dom sista havssulorna lämnat oss. Vi har vant oss vid dem och dom med oss.
Fåglarna har efter långt om länge insett att det inte är någon ide´ att sätta sig på
spridarna och förorena, det gillar inte folket ombord.
Dom är nyfikna och orädda, flyger ofta nära och kollar läget.
Härligt att se dem när de glider så vackert över havet och dyker efter fisk.

Runar Salminen
Som ett skepp efter seglats
Dikter

 
Den som sett havssulans flykt
vet hur livet är.
Fram över havet går färden,
varken högt eller lågt.
Så flyger havssulan då den avspanar
havets yta,
ytan över de stora djupens spegelgömme.

Den som sett havssulan störtdyka
ser hur livets stora gåta är. 
Som ett spett av järn
störtar sulan tungt i havet.
Kaskad stiger, solglittrande tillbakafall
och så är det över.

Är som ett människolivs åter
och åter till de stora djupens
oåtkomlighet.

26 april 2011
Land i sikte! Efter 51 dygn, kl.03.30 ser vi Hawaii (The Big Island).
Härligt! Nu är det bara 180 nm/ett par dygn kvar till Oahu.
Mitt på dagen, vad händer då? Stiltje!

Under tiden som vi väntar på vind, ägnar vi oss åt att sammanfatta seglatsen.
 
Vi har ofta haft sällskap av delfiner och havssulor har vi sett varje dag + att några
andra fågelarter har kommit på besök då och då.
Vi har sett tre valar, två hajar, en svärdfisk och fem sköldpaddor.
Förutom alla djuren, har vi sett åtta fartyg, ett flygplan och tre gånger helikoptrar.

Vi bunkrade diesel med tanke på att det kommer att gå åt en hel del i början på
seglatsen och att vi skulle ha tillräckligt med reserv att använda på slutet, om det
skulle bli nödvändigt. Efterhand som stiltjebältet sträckte sig mer och mer norrut,
tog vi beslutet att tulla på reserven för att överhuvudtaget komma någon vart.
Till sist återstod 12 liter att använda när vi skulle ta oss i hamn på Oahu.

Liksom över Atlanten skötte sig vårt vindroder Monitor utan anmärkning, emellanåt
blev det problem med  att hålla kursen för…Vem/vad kan segla förutan vind?

 
   
 

Vi är mycket nöjda med vår SunAimer 80W till solpanelen, den är verkligen effektiv.
Har haft den sedan 2008 och den har fungerat alldeles utmärkt, utan några som
helst problem. Dessutom slipper vi att ha många solpaneler ombord. Detta är en
makalös manick och den passar också till husbil och stuga.
Många seglare har blivit nyfikna och imponerade av SunAimer.
Till alla nyfikna! Gå in på deras hemsida www.sunaimer.se eller
www.sunaimer.com/Page05.htm
  På sidan 5 finns vi med på en bild.

 
     
 

Släpgeneratorn Aqua - aerogen 4 hade vi ingen nytta av, eftersom den genererar
el först vid 5 knop och det var ytterst sällan Nordic Lady gjorde den farten.

Efter några veckor tappade vi kontakten med Karsten. Har kontakt med Sylvia,
hon i sin tur har kontakt med Karsten och har kunnat ge oss väderprognoserna från
honom.

Vädret har varit behagligt och vi har haft en lugn överfart men lååång! Sol i början, senare oftast
mulet, några dagar med lite regn och en natt med åskoväder.
Stiltjebältet bredde ut sig mer och mer, ända till 110 gr W.
Vi hade stiltje i 16 dagar, för övrigt svag till frisk bris.
Väderfenomenet La Niña är stark i år och då dominerar kallare än normala tem-
peraturer.
Väderkaos har följt i La Niñas spår, som bl.a. i Brasilien och Australien.

Liksom hemma, går dagarna fort ombord.
Dagsrutinerna är inte så mycket annorlunda ombord, förutom att vi hela tiden måste
ha koll på kursen och vara observanta på vädersituationen.
Vi lagar mat och bakar. Jag bakar matbröd nästan varje dag och hastbullar ibland, i
omniaugnen direkt på gasolspisen eller i stekpannan. I omniaugnen tillagas också
gratänger, puddingar m.m.
Undviker att använda spisens ugn, då den drar för mycket gasol.
Gott om färskvaror och vädret, har inneburit att vi kunnat tillaga och äta riktigt god
mat hela tiden.

Vi har läst massor av böcker, tills ögonen gått i kors.

28 april 2011
Fick vind på natten.

29 april 2011
Nej, inte nu igen! Utanför ön Lanai dör vinden.

30 april 2011
Fick vind på kvällen.